onsdag 6 november 2013

Hur ska det se ut???!!

Det som upptar mina tankar nuförtiden är hur den nya lägisen ska inredas. Lite svårt att tänka sig då jag inte har sett den än.. Hon som bor där nu smsade mig igår med lite frågor, och skrev att vi skulle vara beredda på att den är sliten. OK!? Förhoppningsvis inget som inte går att ignorera/fixa... Så nu har jag skräckscenarior om att det är asfult och typ knarkkvart! Men jag har ju sett bilder plus att svärmor varit där, och visserligen var den inte i toppskick (plugghål osv), men nu intalar jag mig om att jag inte kommer behöva ångra mig ang den. För som hon som bor där så har den "super  bra planlösning och Gävles bästa läge".  =)))))

ANYWHOOO..

Jag vet ju iallafall lite vad som behövs och som jag/vi vill ha i möbelväg vilket jag tänkte gå igenom rum för rum. Självklart kommer det vara en process att fixa allt till största belåtenhet, det är en pengafråga.
Det finns två badrum/toaletter, varav ett är en gästtoa och det andra badrum med bara badkar, handfat samt tvättmaskin (ingen toa vilket är lite konstigt). Badrummet ser förjävligt ut med våttapet men det behöver ingen förutom jag och Pontus se. Det går att piffa till med fina handdukar, badrumsmatta, duschdraperi och fina tvålar. Gästtoan ska också få fina textiler och doftljus, där var det iallafall kaklade golv och väggar. Men badrummet är ju det minst viktiga tycker jag, bara det är någorlunda fräscht!
Matrummet är stort, och det kommer behövas ett bord för 6-8 personer. Vill ha ett vitt bord efter mycket spaning på inredningsbloggar, för då kan man ha svarta och vita stolar. (Min stora dröm är ett runt teakbord med stolar men det funkar inte i detta rum, alternativt ett Superelips men det kostar ju 20 000). Här har jag spanat in IKEAs Bjursta, okej pris. Har två blå "sjuan"-fejkstolar som jag ska försöka måla svarta nån gång i december, och Hedda hade en vit som vi kunde få ta. Sen har mamma och pappa några överblivna udda stolar som jag också kan måla. Sen får vi köpa nån fin stol till bara så har vi sex st. Matta har vi som jag tänkte ska kröna matplatsen. Den finns att skåda på Instagram nån gång i juli.
Köket är stort och ljust med balkong. Finns ingen köksfläkt (idiotiskt) så där ska vi köpa en kåpa med kolfilter på IKEA som monteras direkt på väggen. Är lite sugen på att köpa plastfilm med marmormönster och fästa på köksbänkarna.. Här vet jag inte så mycket men det är vitt kakel över spisen och bänkarna, samt en induktionshäll. Spis och vitvaror är bara ett par år gamla.
Vardagsrummet med utsikt ut mot Kungsgatan ska väl beskrivas som lägenhetens "pärla" (HAHA). Här ska jag stå och spana på fyllon på helgerna och sen skicka insändare till GD med klagomål. Här kommer det förmodligen behövas en större soffa, vill ha en med schäslong, gärna i grått.

Resten tar jag nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar